PYSTYISITKÖ SÄ ABORTTIIN?

Nyt on pakko ottaa kantaa vähän painavampaan asiaan kuin mitä blogissa yleensä on totuttu näkemään.. Facebookissa on nimittäin parin päivän ajan pyörinyt linkki tähän Iltalehden artikkeliin, joka ainakin mua liikutti ja raivostutti kaikessa älyttömyydessään. Vaikea pukea ajatuksia sanoiksi just nyt, mutta eikö ole aika järjetön tilanne, johon tuskin kukaan meistä toivoisi joutuvansa!

Ongelmana on siis se, ettei Suomessa hoitohenkilökunnalla ole oikeutta kieltäytyä tekemästä aborttia vedoten etiikkaan tai vakaumukseen. Usein raskaudenkeskeytys onneksi tehdään jo niin aikaisilla viikoilla ettei alkio ole vielä ehtinyt kehittyä kovinkaan pitkälle, eikä tällöin käsittääkseni hoitohenkilökunta ole toimenpiteessä sen enempää mukana kuin korkeintaan ojentamassa lääkereseptin tai pillerin potilaalle. Tulisiko tässäkin tilanteessa lääkärillä olla oikeus kieltäytyä määräämästä abortin aiheuttavia lääkkeitä? Entä jos potilas on raiskattu eikä lapsi tällöin ole millään tavoin toivottu? Ja jos kunnan kaikki lääkärit ovat ettisistä tai vakaumuksellisita syistä aborttia vastaan, mistä potilas tällöin hakee hoitoa?

Mun ei tarvinnut miettiä asiaa kahta kertaa, vaan kävin heti allekirjoittamassa kansalaisaloitteen lain puolesta, joka takaisi hoitohenkilökunnalle päätäntäoikeuden osallistumisesta abortin tekoon. Suomesta varmasti löytyy paljon niitäkin, joille asia ei ole omatunnon päälle, mutta on ihan älytöntä olettaa että vain sen takia että olet ammatiksesi valinnut hoivatyön, sinun tulisi pystyä suorittamaan eettisesti kyseenalainen toimenpide. Itselleni ei ainakaan tule yhtään vastaavaa tilannetta mieleen, jossa ammatin varjolla ihmisyyden etiikka on sallittua unohtaa. Laki voi sallia abortin, mutta yksilötasolla siitä on voitava kieltäytyä!

En sano että olisin aborttia vastaan, ymmärrän vain niitä jotka eivät sitä itselleen pystyisi tekemään, puhumattakaan että sen joutuisi tehdä toiselle. Mä en voisi kuvitella itseäni vastaavaan tilanteeseen kuin mihin artikkelin kätilö joutui, enkä toivo kenenkään muunkaan joutuvan siihen vasten tahtoaan – kyse kun ei ole hoitohenkilökunnan ammatin perimmäisestä tarkoituksesta. Kansalaisaloitteessa on jo huima määrä nimiä, mutta tuskin muutama extranimi on pahitteeksi, käykää siis jokainen allekirjoittamassa!

0 Comments

  1. Kerttu / Modernisti Kodikas 20 marraskuun, 2014

    Aihe on ihan superrankka ja mietityttänyt minuakin viime päivinä. Oletko lukenut tätä?: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1361591410746?jako=c2764fb42b1da684bd0037a30122f5c7&ref=fb-share

    Vastaa
    • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

      No nyt luin! Jotenkin tossa artikkelissa vaan keskityttiin aika paljon uskontopuoleen eikä siihen eettiseen puoleen niinkään..

      Vastaa
  2. niina 20 marraskuun, 2014

    Mutta miten sitten jos todellakin olet haluamassa aborttia ja hoitohenkilökunta toteaa että sori, vastoin omaa vakaamusta. Kipitätkö seuraavaan sairaalaan, joka voi esimerkiksi lapissa olla hyvinki kaukana. Pelottava ajatus sinänsä että kuinka paljon omatekoset abortit alkaa lisääntymään.

    Ymmärrän toki että kaikki ei sitä halua mutta kyseessä on kuitenkin ammatinvalintakysymys, eihän kaupan kassakaan voi olla myymättä alkoholia vaikka itse olisi absolutisti.

    Vastaa
    • Saana 20 marraskuun, 2014

      Ei kyllä millään ole verrattavissa kassatyöskentelyyn! Eikä mielestäni saisi olla ammatinvalintakysymys. Kätilöt opiskelevat ja valmistuvat auttamaan lapsia elämään ja tekemään kaikkensa jotta vauva saadaan mahdollisiman turvallisesti maailmaan. Miettikääpä kuinka kaukana siitä tehtävästä abortin tekeminen on…

      Vastaa
      • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

        Samaa mieltä!

        Vastaa
    • johanna 20 marraskuun, 2014

      Voihan sitä asiallisesti ja ammattimaisesti kieltäytyä. Ei tarvi sanoa ”Sori, tämä on vakaumustani vastaan, en suostu”, VAAN ”Odotatko hetken, siirrän sinut aborttiasioita hoitavalle henkilölle”…… kyllähän muihinkin toimenpiteitä siirrellään niistä vastaaville henkilöille.

      Vastaa
      • Suski 20 marraskuun, 2014

        Abortti ei koskaan ole päivystysluontoinen toimenpide, joten kuvatun kaltaista tilannetta ei pääsisi syntymään. Työvuorojärjestelyillä voidaan turvata se, että raskaudenkeskeytykseen hakeutuva henkilö asioi ihmisten kanssa, joille asia on ok. Enkä itse lähtisi vertaamaan kassatyöskentelyyn työtehtävää, jossa päätetään ihmiselämä.

        Vastaa
        • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

          Juurikin työvuorojärjestelyt olisi fiksu idea, jos sairaala vaan viitsii sellaista tehdä!

          Vastaa
      • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

        Toi kuulostaisikin hyvältä vaihtoehdolta! Mutta noin ei taida tällä hetkellä saada tehdä?

        Vastaa
    • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

      Ite ajattelisin että sairaaloiden pitäisi miettiä asiaa rekrytoidessa niin että joka sairaalasta löytyisi henkilö joka on valmis suorittamaan abortteja, mutta tietty se on vaikea kysymys. Alkoholin myymistä en ajattele ihan samanlaisena etiikan kysymyksenä..

      Vastaa
  3. Milla 20 marraskuun, 2014

    Vaikea aihe, mutta varsinkin tuon HS:n artikkelin jälkeen jätän ehdottomasti kansalaisaloitteen allekirjoittamatta.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

      Asioihin on aina kaksi puolta, ja ihmisillä oikeus eriäviin mielipiteisiin.

      Vastaa
  4. Miia 20 marraskuun, 2014

    Olen lukenut sekä tuon Iltalehden jutun (jonka tyyli oli todella sensaatiohakuinen iltapäivälehtityyliin), että tuon HS:n jutun. Jo ennen HS:n jutun lukemista olin kriittisellä kannalla tuohon lakialoitteeseen. Mitä tosiaan tapahtuu jos joillain on vapaus kieltäytyä tietyistä työtehtävistä vakaumukseen vedoten? Nämä etenkin myöhäisessä vaiheessa tehtävät keskeytykset ovat varmasti henkisesti rankkoja, mutta jonkun nekin työt on pakko tehdä. Kaikki eivät niistä voi kieltäytyä. Jo ammattiin hakeutuessa pitäisi miettiä ja tiedostaa työn kaikki puolet. En aio allekirjoittaa kansalaisaloitetta.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 25 marraskuun, 2014

      Just se on musta väärin että tää nähdään niin selkeänä ammatinvalintakysymyksenä, kun ite ajattelen hoitotyön olevan sitä ihmisen hoitamista eikä päinvastoin. Tietty näissä tapauksissa potilas on abortin tekijä, ei vauva, ja henkilökuntahan on potilasta varten..

      Vastaa
  5. UllaL 20 marraskuun, 2014

    Samaa mieltä! Jollakin todellakin omatunto ei vaan salli olla auttamassa abortin tekoa ja minusta täytyy olla oikeus kieltäytyä. Itse olen hoitoalalla ja ymmärrän sen pointin, mitä sanotaan, että onko hoitajat silloin tasa-arvoisia, jos jotkut joutuu tehdä ne ”likaiset työt” ja toiset voivat siitä kieltäytyä. Kätilötyössäkin on kuitenkin varmasti monia töitä, jotka eivät ole miellyttäviä ja miksi ei voisi silloin jakaa muita inhottavia töitä niille, jotka eivät aborttiin halua osallistua. Minusta on kuitenkin tärkeää, että kätilötyössäkin on monenlaista vakaumusta omaavaa työntekijää, ettei tarvitse vaihtaa alaa tämän asian takia. Kätilötyökin kun on täysi kutsumusammatti!

    Vastaa
    • Melina / Minishow 27 marraskuun, 2014

      Todellakin! Eikä musta abortissa ole kyse ihan samasta asiasta kuin vaan siitä ettei viittisi tehdä niitä inhottavampia hommia, kyse on elämästä ja kuolemasta. Mikään muu työtehtävä ei ole eettisesti näin kyseenalainen, ei edes se joutuuko auttamaan murhaajaa selviämään hengissä.

      Vastaa
  6. Maya 20 marraskuun, 2014

    Tää on kyllä tosi hankala aihe. Oon itse aina aatellut, että en tekis tai pystyis. Nyt kuitenkin ollessani tällä hetkellä opiskelijana, kun miettii taloudellista puolta, ymmärrän, ettei mulla olis ikinä varaa hoitaa lasta riittävän hyvin. Tällanen päätös ois siis ihan kauhea.

    Hoitohenkilökunnan puolesta mun mielestä kuitenkin jokaisella on oltava oikeus päättää tekeekö, mutta sitten vaan sairaalan on huolehdittava, että heiltä löytyy sellanenkin henkilö joka suostuu tekemään…

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Sairaalat voisi musta ottaa asian huomioon rekrytoidessa henkilökuntaa ja suunnitellessa työvuoroja. Tällöin taattaisi että aina löytyy joku, joka on valmis abortin tekemään.

      Vastaa
  7. Tanja 20 marraskuun, 2014

    Kyllä se on niin että kätilön tai gynekologin ammatti ei ole alunperinkään pelkkää vaaleanpunaista uuden elämän vastaanottamista, vaan siinä on se kääntöpuoli, ne ihmiselämän raskaimmat tapaukset. Tämä tulisi ymmärtää alalle hakeutuessaan, eikä ”romantisoida” sitä kätilön työtä.

    Onhan hoitotyössä paljon muitakin vaikeita tilanteita ja asioita joita vastaan oma vakaumus tai etiikka saattaa sotia, mutta ammattihenkilön on hoidettava ne tilanteet, ja jätettävä ne omat asenteet sinne omaan elämään.

    Mitä tapahtuu jos mennään siihen suuntaan että lääkäri tai hoitaja saa valita, ketä hoitaa ja ketä ei?? Toteutuuko siinä potilaan, asiakkaan oikeus? Mihin se raja vedetään, mistä tapauksista saa kieltäytyä, ja kuka ne potilaat sitten hoitaa?

    Jos ei halua olla mukana esimerkiksi tekemässä abortteja on se hyvin helposti vältettävissä omilla uravalinnoillaan. Hyvin rajallisissa paikoissahan niitä tehdään.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Mä ajattelen kaikkien muiden työtehtävien olevan sellaisia, jotka kaikkien on hoidettava, mutta kun on kyse ihmiselämästä, tulisi olla joku valinnanoikeus. Eikä kyse ole siitä että työtä romantisoisi liikaa, vaan en vain osaa nähdä jokaisen hoitotyössä työskentelevän velvollisuudeksi hoitaa abortteja. Niin kun en osaisi kuvitella jokaisen lääkärin tehtäväksi hoitaa armokuolemia jos ne olisi Suomessa sallittuja.

      Vastaa
  8. Minttu-Maaria 20 marraskuun, 2014

    Eihän tämäkään asia ole yksioikoinen vaan aina pitäisi huomioida tapauskohtaisuus ja jälleen kerran ihmettelen ihmisten suppeakatseisuutta.

    Tuossa IL :n jutussa mua kiinnostaa, että miksi abortti tehtiin? Juttu oli järkyttävää luettavaa, sillä on kauheaa ajatella minkä hyvänsä elollisen tappamista. Mutta mitä jos sikiö on vaikeasti vammainen tai raskaus uhkaa äidin henkeä? Jos vaikka vasta rakenneultrassa selviäisi, että sikiö ei tule selviämään. Tällaiset tapaukset ovat mielestäni vähän eri juttu kuin ne, joissa abortoidaan vaan siitä syystä, että on käynyt vahinko tms…

    Minusta on vähän hullua, että koko yhteiskuntamme tuntuu kannattavan uskonnottomuutta, että kevätjuhlissa ei saa laulaa Suvivirttä ja kaiken pitää olla tunnustuksetonta ja nyt tässä aborttiasiassa vakaumukselliset saavatkin niin monet puolelleen.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Iltalehden juttu oli varmasti dramatisoitu potenssiin sata, mutta kyllä se silti pistää miettimään, kun näin voi ihan oikeasti tapahtua! Luin toisenkin jutun, jossa perhe kertoi saaneensa raskausaikana tuomioksi ettei lapsi tulisi mitenkään selviämään vaikean liikuntavamman takia, mutta perhe kertoi lehdessä vanhemmasta pojastaan joka selvisi kuitenkin. Pojan elämä ei ehkä ole ihan täyttä koska hän ei koskaan pysty kävelemään, mutta tuntuu hullulta että kävelykyky olisi elämän arvon mittari.

      Vastaa
  9. Riina 20 marraskuun, 2014

    Mielestäni lääkäri ei saa valita potilastaan sen mukaan, mikä sattuu omaan katsantoonsa sopimaan. Kätilön työhön kuuluvat raskaudenkeskeytykset, kos et voi tehdä niitä, älä ole kätilö, hoitoalalla lienee muitakin ammattinimikkeitä. Äitilandiassa oli mahtavaa pohdintaa aiheesta. Omaatuntoa ei keltään oteta pois, mutta tämä lakialoite lisää niin aborttiin päätyneiden naisten ja kätilöiden välistä eriarvoisuutta jota en voi sallia.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Luinkin nyt ton äitilandian postauksen ja hyvää pohdintaa siellä tosiaan oli! Mielipiteitä on toki monia, enkä mä taas osaa nähdä aborttia niin määrittävänä tekijänä ammattia valitessa. Kyllä kätilönä tai lääkärinä pitäisi pystyä toimimaan ilman että on pakotettu olemaan mukana aborttien teossa. Ammattiminä on toki ammattiminä, mutta ihminen sielläkin taustalla on.

      Vastaa
  10. anu 20 marraskuun, 2014

    Kiitos tästä. Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi! Kätilön työn on kutsumusammatti, johon tarvitaan erilaisia ihmisiä. Tällöin on luonnollista, että kaikilla ei ole samanlaiset käsitykset näin vaikeasta asiasta. Ketään ei kuitenkaan ammattiinkaan katsomatta saa pakottaa omantunnon vastaiseen toimintaan. Abortti on kamala asia niin äidille, kuin hoitohenkilökunnallekin ja se jättää asianomaisiin pysyvän jäljen. Äiti voi tehdä päätöksin itse, ja näin vaikean asian äärellä on kohtuullista että myös hoitajat voivat tehdä päätöksen itse ilman painostusta ja lakeja. Äitilandian kirjoituksen mukaan aborttiin ryhtyviäkin kätilöitä löytyy. Missään muussakaan ammatissa ei työntekijän tarvitse osallistua elävän, jopa terveen lapsen TAHALLISEEN elämän päättämiseen.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Nimenomaan! Ymmärrän että on paljon abortteja, jotka tehdään aiheesta mutta voi vaan kuvitella millaista on olla mukana abortissa, jossa vanhemmat nyt vaan sattuu olemaan vaikka sitä mieltä ettei juuri nyt ole oikea hetki lapselle. Voi olla kätilönä vaikea paikka nämä ”huviabortit” jos muutenkin tilanne on vaikea.

      Vastaa
  11. jenni 20 marraskuun, 2014

    Samaa mieltä monen edellisen kirjoittajan kanssa, enkä aio allekirjoittaa. Kätilölle kuuluu tosiaan ne ikävätkin työt ja minusta aivan yhtä lailla heidän tulee hoitaa äitiä/vanhempia ja tukea heidän päätöksiään asiassa, olkoonkin että kätilö joutuu sen pillerin antamaan. Miten sitten kävisi, jos kaikki kätilöt kieltäytyisivät tekemästä aborttia, tuskin se kenellekään mukava juttu on?Ja aika yksipuolinen, sensaatiohakuinen näkemys tuossa Iltalehden artikkelissa, jossa nimenomaan haluttiin tehdä kätilöstä marttyyri ja äidistä pahis. Suosittelen myös lukemaan äitilandian kannanoton aiheeseen.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Näkökulmia on niin monia ja jokaisella tietenkin omansa. Mulle kätilökin on ihminen, joka on oikeutettu tunteisiin ja arvoihin. Muuten kaikki työt on hoidettava ammattimaisesti mutta ihmisen elämän päättäminen ei ole verrattavissa mihinkään muuhun työtehtävään.

      Vastaa
  12. Kiksteri 20 marraskuun, 2014

    Itse en pystyisi aborttiin, enkä ymmärrä sitä. Ja olen ilmeisesti erittäin konservatiivinen asian suhteen, kun en tunne ketään muuta, joka sanoisi näin suoraan. Ystävistäni ja läheisistäni monet ovat tehneet abortin, neljä sosiaalisista syistä ja yksi myöhäinen raskaudenkeskeytys sikiöperäisistä syistä. Osalle olen saattanut mainita kantani sopivan tilaisuuden tullen, mutta en ala asiasta saarnaamaan, sillä se ei hyödyttäisi enää mitään. Mutta jossain määrin tämä oma ”vakaumukseni” menee ystävän tukemisen edelle. Voin puhua asiasta, mutta en ala lohduttelemaan ja sanomaan mitään sen tyylistä, että ”teit niinkuin sinun tilanteessasi oli parasta” tms.

    Tämä on oman moraalini mukainen mielipide, siis että abortti on väärin. Mitä lainsäädäntöön tulee, siihen minulla ei ole mitään ”oikeaa” ratkaisua, sillä esimerkiksi aborttien kieltäminen aiheuttaisi liudan muita ongelmia, jotka pitäisi ottaa huomioon, eivätkä raskaudenkeskeytykset loppuisi siihen.u

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Abortti on jo itsessään hyvin vaikea asia. Varmasti vähemmistössä on ne, joille se on pikkujuttu, nopeasti hoidettavissa pois alta ja nopeasti unohdettavissa. En tiennyt aiemmin tuota rajaa, jolloin sikiö katsotaan elinkelpoiseksi, ja siksi ihmettelenkin miksei abortin raja mene samassa.. Outoa että abortin voi tehdä sikiölle, joka muussa tapauksessa elvytettäisi.

      Vastaa
  13. LotteM 20 marraskuun, 2014

    Noh. Mä voin täällä ihan kätilönä huudella asiasta, että en ymmärrä mistä tämä poru johtuu. KUKAAN joka ei halua raskaudenkeskeytyksiä hoitaa EI joudu niitä ehdoin tahdoin hoitamaan. Sä tiedät tasan tarkkaan mihin erikoistuvana gynekologina tai kätilönä olet suuntaamassa. Joo, opiskeluaikana lääkäri ”joutuu” olemaan varmasti raskaudenkeskeytysten kanssa tekemisissä, kätilö opiskeluaikana välttämättä ei muuta kuin teoriassa. Muuten yksikään joka ei halua keskeytyksiä hoitaa, ei niitä joudu hoitamaan. Voit hakeutua tasan tarkkaan sellaiseen paikkaan töihin, ettei sun tarvitse niitä hoitaa. Lähetteitä voi ”joutua” kirjoittamaan ja ohjaamaan potilaan oikeaan paikkaan, thats it. Raskaudenkeskeytykset on kuitenkin Suomessa keskitetty muualle kuin terveyskeskuksiin, siis se itse toteutus ja päätöksenteko.

    Asiaa muutenkin dramatisoidaan niin maan pirusti mediassa. Ikinä päätös ei ole hoitohenkilökunnan vaan tasan potilaan itse, me olemme vieressä tukemassa ja antamassa tietoa asiasta. Voin sanoa, että kätilön ammatissa raskaudenkeskeytykset eivät todellakaan ole sieltä rankimmista päästä, vaan on monia muita asioita jotka mietityttävät PALJON enemmän. Ja sen voin myös sanoa, että ei siellä yksikään potilas huvikseen ja mielellään käy… Mua vaan raivostuttaa tää keskustelu asiasta 😀

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Toihan on hieno juttu, jos tilanne oikeasti on se, ettei nykyäänkään abortteja joudu tekemään ellei halua. Sittenhän ongelmaa ei ole! Mielenkiinnolla kuulisin mitkä sitten on niitä asioita jotka kätilön työssä pistävät miettimään enemmän kuin abortit. Ite kun en keksi mitään elämän keskeytystä painavampaa..

      Vastaa
  14. riiri 21 marraskuun, 2014

    Itse en todellakaan aio allekirjoittaa vetoomusta. Luehan Hesarin artikkeli! Se oli todella hyvä.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Luin ja se oli ihan ok.. Keskittyi mielestäni liikaa uskonnolliseen näkemykseen eikä abortin etiikkaan.

      Vastaa
  15. Elina 22 marraskuun, 2014

    Eu:n lainsäädännössä on huomioitu tämä ja Suomi on yksi harvoista maista, joissa ei voi vakaumuksen takia kieltäytyä elämän lopettamisesta, vaikka EU:n jäsenenä tämän asian tulisi päteä Suomessakin. Ihanaa, että aloite on kerännyt näin paljon nimiä.

    Vastaa
    • Melina / Minishow 1 joulukuun, 2014

      Ehkäpä asia tulee nyt tapetille.. Musta on ainakin hyvä että se on saanut mediahuomiota ja aiheuttanut keskustelua!

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.